woensdag 17 april 2013

Bollnäs



is de hoofdstad van de gemeente Bollnäs in het  Hälsingland en de provincie Gävleborgs län in Zweden De plaats had in 2005,12 455 inwoners en een oppervlakte van 1283 hectare

Bollnäs is sinds 1942 een stad. De stad ligt aan de Varpen, een gedeelte van de rivier de Ljusnan .Uit archeologisch onderzoek bleek dat Bollnäs al sinds het begin van de ijzertijd wordt bewoond.
 Het Bollnäs Museum (aan de Odengatan) met oudheden en een natuurhistorische collectie.


 Midden in het centrum van de stad staat een kerk uit 1368. Deze kerk werd in 18e eeuw uitgebreid verbouwd. De kerk heeft een 16e-eeuws altaar. Maar nu denken jullie , dit is dus een kerk!! nu dat was het, Helena is de nieuwe eigenares:
die daar nu een 2dehandswinkel in drijft en een koffieshop. http://vintagehuset.se/ ze heeft ook een web-site,


 Ze verkoopt schitterende dingen, en Margit en ik hebben daar ook een uurtje doorgebracht, maar niets gekocht. Ik wens Helena veel succes toe,


Er zijn veel 2de handwinkels in Bollnäs zoals Gamle och Nytt. http://www.gammaltnytt.se/


Ook is er een Rode kruis en een Eric Hjelpen.

Het heeft een leuke wol winkel en een schitterende naaimachine winkel, ze liggen naast elkaar
Bollnäs heeft een leuk winkel centrum , niet groot, maar ik winkel er graag.

er staan schitterende huizen,
Het heeft een paar schitterden kerken,
Waar ik in de toekomst allemaal over ga schrijven , zo gauw ik wat foto´s heb gemaakt , (Margit die in Bollnäs woont) gaat me een tour geven, en laat me alle mooie plekjes zien van de zomer, en dan is ook alle open, Zweden begint pas te leven, aan het einden van de maand Juni

Wens jullie allemaal veel lees plezier groetjes Joke